FANDOM

Siemowit - półlegendarny, acz przez większość historyków uznawany za postać historyczną, książę Polan, panujący zapewne w II połowie IX wieku. Według Kroniki polskiej Galla Anonima następca Popiela, poprzednik i ojciec Lestka, syn Piasta i Rzepichy.

Siemowit, według Galla, pochodził z bardzo ubogiej chłopskiej rodziny z obrzeży Gniezna, żyjącej w czasach panowania okrutnego, bezwzględnego i zazdrosnego księcia Popiela. W dniu postrzyżyn Siemowita, mającego wtedy 7 lat do chaty jego ojca, Piasta zawitali dwaj tajemniczy wędrowcy, przegnani wcześniej z dworu Popiela. Przepowiedzieli oni, że potomkowie Piasta będą wielkimi, sławnymi ludźmi, a nadto mieli rozmnożyć jadło. Przez kolejne lata. jak pisze Gall "młody Siemowit, syn Piasta Chościskowica, wzrastał w siły i lata i z dnia na dzień postępował i rósł w zacność do tego stopnia, że król królów i książę książąt za powszechną zgodną ustanowił go księciem Polski, a Popiela wraz z potomstwem doszczętnie usunął z królestwa. Opowiadają też starcy sędziwi, że ów Popiel wypędzony z królestwa tak wielkie cierpiał prześladowania od myszy, iż z tego powodu przewieziony został przez swoje otoczenie na wyspę, gdzie tak długo w drewnianej wieży broniono go przed owymi rozwścieczonymi zwierzętami, które tam przepływały, aż opuszczony przez wszystkich dla zabójczego smrodu [unoszącego się z] mnóstwa pobitych [myszy], zginął śmiercią najhaniebniejszą, bo zagryziony przez [te] potwory. [...] Siemowit tedy, osiągnąwszy godność książęcą, młodość swą spędzał nie na rozkoszach i płochych rozrywkach, lecz oddając się wytrwałej pracy i służbie rycerskiej zdobył sobie rozgłos zacności i zaszczytną sławę, a granice swego księstwa rozszerzył dalej niż ktokolwiek przed nim."

Więcej z Fandomu

Losowa wiki