FANDOM

Piast - legendarny założyciel dynastii Piastów, według Kroniki polskiej Galla Anonima syn Chościska, ubogi chłop, żyjący na przedmieściach Gniezna w czasach okrutnego, bezwzględnego księcia Popiela. Był mężem Rzepichy (Rzepki), ojcem Siemowita, który miał obalić wspomnianego Popiela. Późniejsze kroniki mówią, że wcześniej księciem został sam Piast. Obecnie większość historyków uważa Piasta za postać fikcyjną.

Piast w Kronice polskiej Galla Anonima Edytuj

Gall Anonim mówi, że postrzyżyny syna Piasta, Siemowita przypadły w dniu postrzyżyn synów księcia Popiela. W tym czasie w Gnieźnie, stolicy Polan zjawili się dwaj tajemniczy wędrowcy, którzy przybyli na dwór książęcy. Tam jednak odpędzono ich. Podróżnicy udali się więc na przedmieścia miasta i trafili do domu Piasta. Ten, mimo, że był bardzo ubogi ugościł ich godnie. W tajemniczy sposób dokonali w jego chacie rozmnożenia jadła. Piast wraz z żoną poprosili wędrowców o przeprowadzenie obrzędu postrzyżyn ich syna. Wędrowcy przepowiedzieli, że ich potomkowie będą ludźmi wielkimi i sławnymi.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki