FANDOM

Czcibor - syn Siemomysła, brat Mieszka I, wspierający go podczas bitwy pod Cedynią w 972 roku z wojskami margrabiego Hodona.

Nic nie wiadomo o życiu Czcibora, poza udziałem w bitwie pod Cedynią. Udział w niej, zdaniem niektórych, świadczyć może o tym, iż Czcibor panował z nadania Mieszka nad Pomorzem.

Udział w bitwie pod Cedynią Edytuj

Zaniepokojony ekspansją Mieszka na Pomorzu Zachodnim margrabia łużycki Hodon, wspierany przez możnowładcę niemieckiego Zygfryda von Walbecka, ojca słynnego kronikarza Thietmara w 972 roku wyprawił się z wojskami na Pomorze. Mieszko dowiedziawszy się o tym ruszył mu na przeciw. Do spotkanie doszło nieopodal grodu Cedynia nad Odrą. Zgodnie z planem, opracowanym wespół z bratem, Czciborem siły Polan zostały podzielone na trzy części: jazda pod dowództwem Mieszka miała bronić przeprawy przez rzekę, tarczownicy i łucznicy Czcibora natomiast ukryć się mieli na pobliskich zalesionych wzgórzach. 24 czerwca kiedy wojska Hodona wreszcie dotarły do brodów na Odrze zastały tam oddziały konnicy, zresztą znacznie od nich słabsze. Nie spodziewając się zasadzki Niemcy zaatakowali. Mieszko upozorował ucieczkę i ruszył w kierunku Cedyni drogą biegnącą z jednej strony wzdłuż bagien, z drugiej, wzdłuż wzgórz, gdzie ukryli się wojownicy Czcibora. Kiedy Niemcy ruszyli w pogoń za jazdą Czcibor runął na nich, spychając ich na bagna. Oddziały Hodona zostały zdziesiątkowane: część zginęła z rąk Polan, część potopiła się na bagnach. Sami dowódca zdołali uciec.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki